Ön is bankkártyával fizet rendszeresen? Január 13-tól komoly változások jönnek…

Ön is bankkártyával fizet rendszeresen? Január 13-tól komoly változások jönnek…

A hatályos előírások szerint a bankkártya letiltását megelőzően negyvenötezer forintig a kártyabirtokosnak kellett viselnie a kárt, azonban 2018. január 13-tól ez az összeg 15 ezer forintra csökken.

Egy egyszerű példa erre: ha eddig ellopták valaki bankkártyáját, és amíg ezt bejelentette a banknál, közben mondjuk a tolvajok leemeltek róla százezer forintot, az ügyfél nem kapta vissza ezt az összeget, hanem csak 45 ezer forinttal kevesebbet, azaz 55 ezret. Január 13-a után ugyanebben az esetben már csak 15 ezer forintot „von le” a bank, azaz 100 ezres kár esetén már 85 ezret kap vissza a károsult.

2018. január 13-tól a kártya ellopását, eltűnését, bármikor díj-, költség- vagy egyéb fizetési kötelezettségtől mentesen lehet bejelenteni. A letiltás feloldására is ugyanezt írja le a jogszabály. Valójában a letiltási díj marad, sőt még nőhet is.

Szintén kedvező változás, hogy kártya, illetve például az ahhoz tartozó PIN-kód ügyfél részére megküldésével összefüggő kockázat ezentúl a bankot terheli és más voltozások is jönnek – írja azenpenzem.hu.

A kártyapótlás díja viszont alacsonyabb lesz. A bankok legfeljebb a pótlással összefüggésben ténylegesen és közvetlenül felmerülő költséget számíthatják fel.

Az új szabályokkal bővítik azon esetek körét, amikor az elveszett vagy ellopott kártya miatti károkból egyetlen fillért sem terhelhetnek az ügyfelekre. A jelenlegi előírások szerint a tiltást megelőzően negyvenötezer forintnak megfelelő összeg mértékéig a kártyabirtokosnak kell viselnie a kárt. Ez az összeg a január 13-tól már csak 15 ezer forint lehet.

Azonban ez alól is mentesülhet a kártyabirtokos, ha a lopást a használat előtt nem észlelhette, a bank hibázott vagy nem biztosította megfelelően a letiltás lehetőségét, laza a hitelesítés. Ha a kedvezményezett vagy annak pénzforgalmi szolgáltatója nem fogadja el az erős ügyfél-hitelesítést, meg kell térítenie a fizető fél pénzforgalmi szolgáltatójának okozott kárt.

Az erős ügyfél-hitelesítés tekintetében is van változás : legalább két olyan azonosító (ez lehet csak az ügyfél által ismert információ, illetve birtokolt dolog vagy biológiai tulajdonság), ahol az egyik elem feltörése nem befolyásolja a többi megbízhatóságát, és az eljárás kialakítása révén biztosított az azonosítási adatok bizalmassága.

Az MNB kártyás visszaélésekről közzétett adatai alapján kiszámolható, hogy az ügyfelek két év alatt összesen 200 millió forint kárt voltak kénytelenek állni. A bankok közben egymilliárd forint feletti összeg leírására kényszerültek, és az elfogadókra terhelt összeg is meghaladta a 600 millió forintot. A károk teljes összegének majdnem 12 százalékát így is a kártyabirtokosok viselték. Ez az arány azonban most biztosan jelentősen csökken majd.

Kedvező változás jön a zárolási szabályok terén is (zároláskor a pénz nem tűnik el a számláról, de hozzá sem lehet férni, a legjobb valamiféle zálogként tekinteni rá). A törvény kimondja, hogy amikor a fizetési megbízás pontos összege a fizető fél általi jóváhagyás időpontjában még nem ismert (nem tudni például, hány napig marad a szállodában, és mit fogyaszt), a pénzforgalmi szolgáltató csak abban az esetben foglalhat le pénzt, ha a fizető fél jóváhagyta a zárolás pontos összegét. Előírják továbbá, hogy a zárolást a tényleges fizetést követően haladéktalanul fel kell oldani.

 

fb
Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálja, hogyan gondoskodunk adatai védelméről.
A Virpay sütiket (cookiekat) használ a jobb felhasználói élmény, valamint oldalunk megfelelő működése érdekében.
Oldalunk használatával Ön beleegyezik a cookie-k alkalmazásába.
További információ